Arhiv tekstova Arhiv tekstova

Novi lideri, nova politika

»Duhovni otac« važećeg Ustava Vojislav Koštunica je »u poslednji čas«, nakon izvanrednih izbora 2007. godine, postao drugi put predsjednik Vlade Srbije. S koalicijskim partnerima DS i G 17+, sve češće je imao razminoilaženja oko politike prema Europskoj uniji i oko Kosova. Protivio se, da se potpiše Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju s Europskom unijom. Naredna 2008. godina je bila »malo katastrofična« za premijera Koštunicu i njegovu politiku. Naime, Boris Tadić (koga nije podržavao) je 3. veljače izabran za predsjednika Srbije, 17. veljače Kosovo je proglasilo nezavisnot od Srbije (unatoč Ustavu kojim je  Koštunica »zabetonirao« ovu pokrajinu u sastavu Republike), 29. travnja je potpisan i Sporazum o stabilizaciji, a na izborima 11. svibnja (koje je on raspisao) izgubio je i premijersko mjesto. Zamijenio ga je Mirko Cvetković (sjećate li ga se?). Politička elita je počela promovirati slogan I Kosovo i Europa . Shodno glavnoj intenciji Sporazuma o stabilizaciji, Srbija je počela usklađivanje zakonodavstva s pravom u EU, te je 2009. godine donijela zakon čudnog imena: Zakon o regionalnom razvoju (Sl. glasnik RS, br. 51/2009 i 30/2010, skraćeno Zakon RR). Po mom mišljenju, valjda je trebalo donijeti zakon o regionalnoj podjeli Srbije, a onda posebno plan regionalnog razvoja. No, zakonodavac je nešto drugo imao na umu, »skoro besplatne novce«, što je u članu 48. Zakona RR jasno i izrečeno: »Financiranje regionalnog razvoja, među ostalima, obavlja se iz pretpristupnih fondova Europske unije, donacija, priloga i poklona pravnih i fizičkih osoba.«
 
Definicija regije u ovom zakonu
 
U Europskoj uniji sve države članice su duže uvesti standarde administrativno-statističke prirode,  nomenklaturu statističkih jedinica (skraćeno NUTS) grupirane u tri nivoa, radi prikupljanja, razvoja i harmonizacije regionalnih statistika EU; socioekonomske analize regiona i definiranja programa razvoja nerazvijenih regija; stvaranja prostornog, administrativnog i političkog okvira za regionalnu politiku EU. Naš zakonodavac je odlučio da se sa ovim Europskim propisom »stupi u harmonij« i  u Trećem poglavju (I. dijela Zakona RR) definira osnovne pojmove: 
»Članak 4. Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sljedeće značenje: 1) regija je statistička funkcionalna teritorijalna cjelina koja se sastoji od jedne ili više oblasti, uspostavljena za potrebe planiranja i provedbu politike regionalnog razvoja, u skladu s nomenklaturom statističkih teritorijalnijh jedinica na nivou 2, nije administrativna teritorijalna jedinica i nema pravni subjektivitet; 2) oblast je statistička funkcionalna teritorijalna cjelina, uspostavljena za potrebe planiranja i provedbu politike regionalnog razvoja, u skladu s nomenklaturom statističkih teritorijalnijh jedinica na nivou 3, nije administrativna-teritorijalna jedinica i nema pravni subjektivitet;«     
II. poglavlje Regije i oblasti. Određivanje regiona »Članak 5. Za potrebe poticanja regionalnog razvoja određuju se sljedeće regije: 1) Regija Vojvodine; 2) Beogradska regija; 3) Regija Šumadije i zapadne Srbije; 4) Regija južne i istočne Srbije; 5) Regija Kosova i Metohija. Vlada, na prijedlog tijela nadležnog za poslove statistike, određuje oblasti koje čine regije iz stavka 1. ovog članka, u skladu s nomeklaturom statističkih teritorijalnih jedinica. (posljednji popis stanovnistva 2012. godine je rađen po ovim regijama)
Određivanje oblasti »članak 6. Vlada na pijredlog tijela nadležnog za poslove statistike, određuje jedinice lokalne samouprave i gradske općine koje čine oblast. Akt iz stavka 1. ovog članka donosi se vodeći računa o geografskim cjelinama, mreži privrednih sudova i privrednih komora, kao i o telekomunikacijskim područjima«
 
Malo objašnjenja i pokoje pitanje
 
Štovani čitatelji, da se zaustavimo na trenutak, jer je potrebno malo objašnjenja u vezi s ovim zakonom. Nivo 2 i nivo 3 (podvučeno u tekstu) znače sljedeće: »cijela Srbija je europski  NUTS-1, (jer ima između tri i sedam milijuna stanovnika), NUTS-2 (nivo 2)  su kod nas regije, jer imaju između 800.000 i tri milijuna stanovnika, NUTS-3  (nivo 3), europski je ispod 800.000 stanovnika (kod nas su to oblasti). Teritoriji, koji se sada zovu oblasti, zapravo su nekadašnji »upravni okruzi« iz Miloševićevog doba. 
Pitanja: ako regije i oblasti nisu administrativne teritorijalne jedinice i nemaju pravni subjektivitet, kako je zakonodavac predvidio da EU daje ovim »fantomskim regijama« novac za razvoj? Možda treba dati centralnoj vlasti, pa će je ona najbolje znati rasporediti? Drugo, ne znam točno kako su povučene granice ostalih oblasti, ali jedno je sigurno: tzv. severno-banatska oblast je nelogično formirana, jer se općine koje ulaze u teritorij nalaze s obje strane rijeke Tise (nije geografska cjelina), a telekomunikacijsko područje pozivni broj 024 (Subotica) obuhvaća i dio bačkog Potisja (općine Kanjiža, Senta, Ada, što je prije bilo logično). Ovim se izravno krši intencija Zakona RR (članak 6. u tekstu podvučeno). 
  • Ministarstvo regionalnog razova i fonfova EU Repub
  • Jooble
  • Hrvatsko Nacionalno Vijeće
  • Zavod za kulturu vojvođanskih Hrvata
  • RS APV Pokrainska Vlada
  • DUZHIRH
  • Hrvatska Matica Iseljenika