Arhiv tekstova Arhiv tekstova

Prikazani filmovi probudili uspomene

Zagrebački KIC-art kino je mjesto gdje se prikazuju razni dokumentarni i kratkometražni filmovi i u kome je do sada prikazano već nekoliko filmova koji su rađeni u Subotici i čiji je redatelj Rajko Ljubič.
Slično se dogodilo i prošloga petka 27. listopada, kada su u okviru filmske tribine koju su organizirali KIC (Kulturno-informativni centar) i Udruga za pomoć bačkim Hrvatima iz Zagreba, prikazana dva Ljubičeva filma novijega datuma i koja u osnovi govore o životu i kulturnoj baštini bačkih Hrvata.
DVA OSTVARENJA: Ovoga puta prikazana su dva njegova filmska ostvarenja: »Pere Tumbas Hajo-muzika je bila njegov govor« i »Pivaj Bačka veselo«. U oba filma, osim redateljske, Ljubič potpisuje i ulogu snimatelja te montažera. Za prvospomenuti, dokumentarni film u kojem se govori o životu i radu vrsnog tamburaša Pere Tumabas Haje, scenarij su napisali Rajko Ljubič, Stipan Jaramazović i Marinko Piuković, dok je producent ovoga filma Subotički tamburaški orkestar.
Za film »Pivaj Bačka veselo« tekst je napisao Milivoj Prćić, dok je glumac u ovom filmu Bela Francišković.
Na samoj promociji nakon pozdravnog govora domaćina Tomislava Jageca, voditelja filmskih tribina u KIC-u, nazočne je pozdravio Naco Zelić nekadašnji predsjednik Udruge za pomoć bačkih Hrvata. U svom govoru on se osvrnuo na dosadašnji rad Rajka Ljubiča, te je nazočne upoznao s filmovima koji su bili predstavljeni te večeri.
ŽIVOT I RAD BAČKIH HRVATA: Film koji je posvećen Peri Tumbas Haji, govori o virtuozu, aranžeru, skladatelju i pedagogu koji je ostao zapamćen kao vrhunski tamburaš. Sve podatke koji se nalaze u ovom filmu prikupljali su Marinko Piuković i Stipan Jaramazović. Kako je rekao Piuković, bilo je potrebno pokupiti mnoge podatke, saslušati mnoge priče i događaje koji su bili vezani za Haju. »Razdoblje njegova djetinjstva i rane mladosti, gdje počinje komponirati i vrijeme između dva svjetska rata bilo je i za nas velika nepoznanica. Analizirali smo mnoge fotografije i note iz toga doba koje su ukazivale da je upravo to razdoblje vrlo značajno i plodno u pogledu Hajina komponiranja, pedagoškog i profesionalnog rada« rekao je Piuković.
Film »Pivaj Bačka veselo« rađen je po istoimenoj monodrami  Milivoja Prćića, koja je objavljena u njegovoj knjizi monodrama pod nazivom »Salaš u lampašu«. U ovoj monodrami govori se o nogometnom klubu »Bačka« koji je osnovan 1901. godine, i koji je bio od velikog značaja za bačke Hrvate, kako u sportskoj tako i u domeni svojevrsne kulturne autonomije. Glumac u ovome filmu, Bela Francišković, na jednostavan način i izvrsnom glumom, govori o tom sada već davnom vremenu i događajima.
Prikazivanje ova dva filma u Zagrebu otvorilo je mnoge teme za razgovor, ali isto tako probudilo i mnoge uspomene i sjećanja, jer su među nazočnima na promociji bili i nekadašnji žitelji Subotice.
Inače, film »Pere Tumbas Hajo – muzika je bila njegov govor« svoje premijerno prikazivanje doživio je u Subotici na multimedijalnoj večeri, na kojoj je pokraj filma bila priređena i izložba fotografija Pere Tumbas Haje i starih tambura, a tom prigodom je bio održan i koncert Subotičkog tamburaškog orkestra. Isti program bio je prezentiran 25. kolovoza u Vinkovcima, a sada je, kao svoje treće, film doživio i prikazivanje u Zagrebu. Kao i u Vinkovcima, organizatori su i u hrvatskoj prijestolnici naišli na veliku zainteresiranost publike za filmove ove vrste.

Željka Vukov
  • Ministarstvo regionalnog razova i fonfova EU Repub
  • Jooble