Arhiv tekstova Arhiv tekstova

Serije koje gledamo…

Fenomen televizije neraskidivo je vezan sa serijskim filmovima koji razlomljeni u desetine epizodnih dijelova predstavljaju okosnicu svakog njezinog dnevnog programa. Svoju danas nedodirljivu popularnost među svojim dugogodišnjim »ovisnicima« tzv. »mali ekran« zahvaljuje, između ostalog, nezaboravnim velikim serijama koje su za vrijeme svog televizijskog prikazivanja znale isprazniti brojne gradske ulice, držeći u hipnotičkom transu milijune kućnih gledatelja. Najindikativniji primjer pošasti za jednom serijom dogodio se prije petnaestak godina u susjednoj Mađarskoj, kada se za vrijeme prikazivanja američke high class sapunice »Dallas« u udarnom večernjem terminu postizala nezapamćena gledanost od nevjerojatnih 80 posto ukupnog auditorija…
    Danas nema baš tako ekstremnih primjera »zaluđenosti«, ali ljubav prema pasioniranom praćenju novih nastavaka ljubavnih, komičnih ili krimi televizijsko-filmskih priča i dalje traje.

Frasier: Prvi dan u tjednu prosječnog »serijalnog«ovisnika rezerviran je za višestruko nagrađenu američku seriju »Frasier« koja već godinama priča o zgodama simpatičnog radio psihijatra, koji svoj momački (iako već u zrelim godinama) život dijeli skupa s bratom, također psihijatrom, ocem umirovljenim policajcem, njegovom britanskom njegovateljicom, te brojnim komično-satriričnim zgodama velegradskog života. Najinteresantnija pojedinost vezana za ovu TV uspješnicu je činjenica da je lik psihijatra Frasiera Cranea nastao u nekad iznimno popularnoj seriji »Cheers« koja je u nas poznatija kao »Kafić u zdravlje«, pa je kao pozitivno ocijenjen prerastao u samostalnu seriju.

Prijatelji: Dvije odlične serije na programu su utorkom, jedna iza druge. Mega popularni »Prijatelji«, koji svoje »prijateljevanje« rastežu već devetu sezonu na radost planetarnog gledališta, ostajući gledani zahvaljujući uspješnom prilagođavanju aktualnim temama kojima su se bavili protekle decenije (istospolni brakovi, samohrano majčinstvo, ljubav između prijatelja).

Pravda za sve: Realistična priča o »nepravdama« američkog pravnog sistema u kojima moć superiornih odvjetnika prečesto nadvisuje snagu kaznenog prava. Nedoumice koje ostavljaju presude na kraju svake epizode, svojom snagom magnetski privlače nove generacije njenih gledatelja.

Seks i grad: Serija koja je ubjedljivo ostavila najviše traga u ženskim, ali i muškim krugovima (jednako je gleda i snažniji pol, ali to nerado priznaje), otvoreno »razotkriva« mnoge tradicionalne tabue suvremenog društva. Četiri velegradske singl djevojke (čitaj žene odavno zrele za udaju i rađanje) »odolijevaju« kandžama dugotrajnijeg vezivanja, nastojeći što duže uživati u čarima slobodnog života prepunog bezbrojnim tulumima, partijima, putovanjima i ludovanjima, uz enormne količine muškaraca koje »troše« u svim pozama i tehnikama, a kolumnistkinja Carrie (glavna junakinja, u stvari personificirana autorica kultne knjige po kojoj je nastala serija) sve to bilježi u istoimenoj veoma čitanoj novinskoj rubrici.

Obitelj Soprano: Ova serija o istoimenoj mafijaškoj obitelji u kojoj dominira lik njezine glave, uvijek neurotično-melanholičnog Tonija, koji u svojoj naprasitoj spoljašnosti krije čovjeka čije su želje u konstantnom sukobu s obiteljskim životom koji odavno vodi. Kombinacija brutalnog obračunavanja s poslovnim protivnicima, sukobima privatnog i poslovnog života, psihijatrijskih epizoda u prepoznatljivom italo-miljeu, naprečac su osvojili prvo izbirljivu američku publiku, a potom i sve gledatelje u zemljama koje su otkupile ovu najnoviju hit-seriju.
    Karakteristično za sve ove serije je njihova posve jednaka popularnost na našim prostorima gdje su televizijski gledatelji pravi i provjereni stručnjaci, iza kojih stoje desetine, pa i stotine, odgledanih svakojakih dramskih serijala. Nakon sladunjavih limunada iz sedamdesetih »Gradić Peyton«, »Kuća u preriji«, te sadržajno laganih high class hitova iz osamdesetih »Dinastije« i već spomenutog »Dallasa«, devedesete su konačno donijele kvalitativni pomak u navedenim naslovima koji su se održali do danas.
    Rezimirajući ovaj televizijski komentar, neumitno se, iz pritajene i pomalo zlobne zasjede nameće jedan specifični »kulturni fenomen« televizijske današnjice. Latinoameričke telenovele zaposjele su, istina ne udarne večernje termine, ali svojim prisustvom ukazuju da trend ljubavno-tragičnih laganica vlada najširom televizijskom publikom. Jer, ne tako davno i »Kasandra« je praznila i naše ulice…                           g

  • Ministarstvo regionalnog razova i fonfova EU Repub
  • Jooble
  • Hrvatsko Nacionalno Vijeće
  • Zavod za kulturu vojvođanskih Hrvata
  • RS APV Pokrainska Vlada
  • DUZHIRH
  • Hrvatska Matica Iseljenika