Arhiv tekstova Arhiv tekstova

Lišenje diteta od uroka

Kad ženi koja liči od uroka donesu dite da ga izliči, ona najpre poljubi ditetovo livo oko i pljune u desno, zatim poljubi desno oko i pljune u livo, a to uradi tri put i pri tom izgovara riči: ko ureko, pod prag uteko. Posli tog ona zajedno s roditeljima izmoli devet puta Anđo Gospodnji.
    Bunjevci su kadgod virovali i to da urečeno dite mož izličit slina koja ima moć da otira zlog duha koji je prouzrokovo tu bolu. Drugi način je da onaj ko je ureko dite ociče malo svoje kose iz konđe (odastrag kod vrata) , tu kosu metne na žeravu i s dimom s te žerave tri put obađe dite s virovanjem da će tako otirat nečistog duha iz diteta. Bilo je i takog da su malo kose diteta metnili na žeravu i s dimom nakadili dite s virovanjem da će tako otirat nečistog duha. Po di koja žena koja ima moć molitve od uroka na bolesnoo dite položi ruke i izmoli molitvu od uroka. Viruje se da će položene ruke otirat nečisti duh iz diteta i da će se ono izličit od bole koja ga muči.
    Po ovom se vidi da su kadgod Bunjevci mislili da urok potiče od zlog duha, koji se najbolje mož otirat ljudskom slinom, kađenjem i polaganjem ruka na dite.
    Opisanom ličenju koren triba potražit u Bibliji, di evanđelist Ivan opisuje kako je Isus prid svojim učenicima ozdravio slipog od rođenja: … pljune na zemlju i od pljuvačke načini kal pa mu kalom premaza oči. I reče mu: »Idi, operi se kupalištu Siloamu! – što znači »Poslanik« Onaj ode, umije se pa se vrati gledajući. (Iv 9 1-7) .
MOLITVE OD UROKA: Kadgod je bilo žena za koje se virovalo da su ko divojke stekle moć ličenja bolesne dice od šklopaca il ako ji je kogod ureko. Tu molitvu žene nisu drugom kazivale i nisu smile drugog naučit kako da je mole, jel ako bi to uradile onda bi izgubile moć ličenja.
    Da bi muškarac steko moć takog ličenje on je moro bit sedmo dite u obitelji i samo su takog žene naučile toj molitvi kojom je on steko moć ličenja ne samo ljudi, već i stoke i živine.
Istražitelj je dozno nikoliko ti molitava, al ji zbog duljine ne objavljuje, već samo njev sadržaj.
    Jedna od ti molitvi sadrži virovanje da se bola od uroka mož izličit blagosovljenom vodom, koja najlakše i najprija udaljuje onog ko je izazvo bolu. Po drugoj molitvi, blagosovljenom vodom se križa bolesnik na glavu mu se polažu ruke, tako se molitvom i tim položenim rukama oće udaljit onaj ko ga ureko da pristane mučit dite. Ima i taka molitva u kojoj se spominju posebna bića vištice i drugi nečisti duhovi. Ta bića se uvlače u kuću kroz odžak i zato se molitvom tiraju da tudan izađu napolje, da pristanu mučit dite i da ne smetaju članovima obitelji da ji dalje ne muče boleštinama. Ima i taka molitva koja obuvaća dilove prithodni molitava al je naglasak u njoj da žena bogomoljka otira nečistog tamo di se pogača ne peče, t.j. da ode tamo di nema ljudi, di pivci ne pivaju, di zora ne sviće, di nema dana ni svitlosti, di vlada vazdan tama i mrak. Ovo zato jel se ta bića boje svitlosti i na njoj nemaju moć da muče ljude, već to rade da se uvlače pod plašt tame i otaleg muče ljude raznim bolestima, kao što je urok.
Ličenje dice od razni bola: Kadgod su Bunjevci mislili da sve bolesti dice potiču od oni bića koja se boje blagosovljene soli, vode, bilog luka, od Crne Gospe šandorske sa Bunarića. Ta bića su po svaćanju Bunjevaca vištice i zli duhovi. Primeri kako se liče dica: bolesnom ditetu mater sašije malu kesu i u nju metne nikoliko češnjaka bilog luka i malo nasickanog crnog luka. Tu kesicu dite nosi oko vrata dogod ima ospice il kašlje. Po ondašnjem virovanju, bili luk ima odlučnu ulogu jel on tira dalje vištice il ga brani od njevog napadanja. Da vištice ne bace na dite razne bole, najbolje ji spričava bili luk.
    Kadgod su znali za jednu bogomoljku koja se molila Šandorskoj Gospi za pomoć, a dicu je ličila da je stala prid sliku Blažene Divice Marije, a isprid sebe na nikoliko koračaja metne jednu slamku i prid tu slamku položi dite na zemlju. Žena onda moli po četri Očenaša, Zdravo Marije, jedno Virovanje, jedno Slava ocu i dalje je ovako molila: Gospo Šandorska, fala ti sto hiljada puta. Kad naše tilo spava, nek je Bogu vičnjem slava. Bolesno dite nakon ove molitve privede tri put priko slamke tamo i natrag. U ovom slučaju su mislili da bolest diteta potiče od nečistog duha. Prostor izmed slike Blažene Divice Marije i slamke je posvećen prostor i molitva ima za cilj da se udalji onaj ko je uzrokovo tu bolest, od onda dite više ne pripada njegovoj vlasti zato dite uvedu u taj prostor da ozdravi.
    Za ličenje razni bolesti dice hasnirali su bili luk od božićnjaka, blagosovljenu so, perušku s kojom se čisti gar u peći, i sudoper kojim su prali sude na Badnje veče. To su sve predmeti koji su učinkoviti da otiraju vištice i zle duhove koje muče bolestima malu dicu.
    Opisan urok i ličenje od njeg tolikim današnjim ljudima će izgledat čudno, ali jeto u našoj prošlosti bilo je i opisanog, a to je samo jedan primer svikolikog praznovirja.
    Ovo je ulomak iz mog predavanja na XII. etnološkom savitovanju u Senti, 29. lipnja 2002. g.
 Nike podatke sam hasniro iz doktorske disertacije Praznovjerja Bunjevačkih Hrvata svećenika Marka Kopunovića. Istraživanja je svršio oko 1950. godine.                      g

  • Ministarstvo regionalnog razova i fonfova EU Repub
  • Jooble
  • Hrvatsko Nacionalno Vijeće
  • Zavod za kulturu vojvođanskih Hrvata
  • RS APV Pokrainska Vlada
  • DUZHIRH
  • Hrvatska Matica Iseljenika